You are using an outdated browser, we highly recommend that you use a modern browser (Chrome, Firefox, Edge etc.) to get the full experience of this website.

DFDS ville höja lagringskapaciteten och gjorde därför business case som jämförde Radioshuttle™ vs traditionellt pallställage. Resultatet visade att de fick lika många pallplatser på 50% av lagerytan med Radioshuttle™.

DFDS gör en stor satsning på kontraktslogistik i Sverige och har under senaste året byggt 95 000 m² lageryta som försetts med 85 000 pallplatser.

DFDS-investeringen har inneburit tre nya anläggningar som är strategiskt placerade i södra Sverige. Här i Stigamo har vi installerat 13 000 traditionella pallplatser och ungefär 10 000 pallplatser för Radioshuttle™ som är ett intressant pilotprojekt, säger Stefan Carlsson som är projektchef på DFDS.

På EAB är vi stolta över att vi har byggt samtliga lageranläggningar och optimerat lagerinredningen tillsammans med DFDS.

– När vi började i Stigamo var tanken först att vi skulle göra en lösning med traditionellt pallställage, men baserat på ett kunduppdrag som vi redan hade i koncernen ville vi se om vi kunde höja lagringskapaciteten genom att använda Radioshuttle™. Vi gjorde ett business case där vi jämförde en lösning med Radioshuttle™ vs traditionellt pallställage och kunde konstatera att vi fick in lika många pallplatser på 50% av lagerytan med Radioshuttle™, säger Stefan.

– Vi arbetar hela tiden för att minska vårt klimatavtryck och effektivisera vår logistik, så lösningen med Radioshuttle™ är förstås mycket intressant för oss här i Sverige, men också för länder som England och Holland där kvadratmeterkostnaden är mycket hög.

Läs hela caset nedan:

Dela

Postat under

Liknande nyheter

EAB levererar en av norra Europas största Radioshuttle™-anläggningar till Speed Group och Carlsberg Sverige i Falkenberg

Carlsberg har tidigare använt sig av ett antal externa lager- och logistiklösningar runt om i Sverige, men får med sin nya anläggning ett optimerat logistikflöde med minskade transportmil och bättre förutsättningar för framtida tillväxt. Inflyttning beräknas börja under 2026 och målet är att vara i full drift under 2027. – Den nya anläggningen kommer bli…

Läs hela nyheten

Yuasa rustar för framtiden med EAB

I takt med att försäljningen ökade stod det klart att de befintliga lagren inte längre höll måttet. Kapaciteten räckte inte till, och orderhanteringen behövde bli snabbare för att möta efterfrågan.Efter en noggrann genomgång av behoven bestämde sig Yuasa för att samla hela verksamheten i ett enda, mer effektivt lager. Eftersom moderna lagerlokaler är svåra att hitta…

Läs hela nyheten

Helautomatiserad produktionsanläggning med noll-fel vision

– På ett år, vid full kapacitet, kan leveranserna täcka mer än hälften av alla nya bilregistreringar i Sverige. Att uppnå detta med en traditionell, icke-automatiserad uppsättning skulle kräva ett betydligt större utrymme och mellan 100 och 150 personer. Idag är det endast 24 anställda på fabriken, säger David Ackeby, Plant General Manager på Gundlach…

Läs hela nyheten