Dan Isaksson, ”Glassmästaren”

Det egenutvecklade varumärket LOHILO, som står för low carb, hi protein, low fat, erbjuder bland annat proteinglass utan tillsatt socker samtidigt som den smakar minst lika bra som traditionell gräddglass.
EAB fick tillfälle till att prata med mannen bakom all glass, Dan Isaksson a.k.a. Glassmästaren, som är den som startat och utvecklat företaget. Dan bjöd oss på sina favoritglassar samtidigt som han entusiasmerande berättade om företagets resa och den spännande processen bakom alla smakerna.

– Konsumenter blir mer medvetna för var dag, och för oss är det både viktigt och roligt att kunna lansera ett mer hälsosamt alternativ utan socker, lägre fetthalt men med mer protein, berättar han.

Dan berättar om hur det går till när nya smaker kommer till. Han tittar exempelvis en del på hur trender inom smågodis ser ut och testar sig fram en hel del där. I och med att det är ett relativt litet företag, med korta beslutsvägar, kan det gå bara några månader från det att de börjar prata om en ny smak till dess att den finns i frysdisken i den lokala matbutiken. Dan berättar även stolt att Lohilo är det varumärke som först lanserade både proteinglass, sockerfri glass och en helt laktosfri gräddglass, så de är enligt Dan originalen på marknaden.

200207 EAB vaxjo fjl 353

– De flesta smaker vi tagit fram och lanserat har varit framgångsfulla men vissa nitar har man såklart gått på. När vi i ett tidigt skede lanserade en glass med aloe-vera smak var vi kanske inte helt rätt ute, berättar Dan och ler.

Erik Isaksson, lagerchef på LOHILO Foods, berättar att man idag har tio lager i Sverige och totalt cirka 70 heltidsanställda. De har ambitionen att fördubbla omsättningen i år och om fem år ser de en större del gå på export.

På grund av tillväxten hade man behov av större lagerytor med optimerat antalet pallplatser, för att ha möjligheten att säkra även den framtida expansionen. Man flyttade in i nya lager- och logistiklokaler i Växjö där man även byggt in en frys på 2000 m² (som ska rymma de inte mindre än 4 miljoner glassarna som finns lagrade där).

200207 EAB vaxjo fjl 300

– Genom att vi installerade Radioshuttle™ får de på LOHILO Foods utrymme för dubbelt så många pallplatser, och därmed glassar, vilket sparar dem både energi och resurser, poängterar Magnus Ullerås, säljare och projektledare för lagerinredningar på EAB.

Förutom att man behövde optimera lagerytan på bästa möjliga sätt, behövde man även hitta en lagerlösning som fungerar i de temperaturzoner som en frys på -24 grader kräver. För Magnus på EAB, blev det i ett tidigt skede tydligt att vårt patenterade system Radioshuttle™ var en lösning som var given för LOHILO Foods och deras lagersituation.

Radioshuttle™ hjälper oss att effektivisera och att skapa mer lagerutrymme

– Varje dag rör sig ett stort antal glassar in och ut från lagret hos oss och under våra kampanjtider är ledtiden för en glass inte ens en dag. Så ja, Radioshuttle™ hjälper oss verkligen att effektivisera och att skapa mer lagerutrymme. Det har varit en fröjd att arbeta med EAB och samarbetet oss emellan har fungerat klanderfritt, från start till färdigt montage, säger Erik Isaksson, lagerchef på LOHILO Foods.

”Det har varit både roligt och spännande att få vara en del av denna häftiga expansionsresa för LOHILO Foods. EAB kom in i ett tidigt stadium vilket möjliggjorde att vi tillsammans hittade en lösning som passar specifikt för deras verksamhet och utvecklingsresa. Dessutom är det ju lite kul att Radioshuttle™, som är originalet på sin marknad, nu lyfter några andra original”, säger Magnus.

200207 EAB vaxjo fjl 347

OM LOHILO FOODS

Bolaget, tidigare känt som Alvestaglass AB, bytte i november 2019 till LOHILO Foods AB. Men historien finns kvar, tillika den fantastiska glassen som fortfarande går under namnet Alvestaglass.
1979 öppnade en liten glassfabrik sina portar i den lilla småländska orten Alvesta. 2009 köpte Dan Isaksson och Richard Hertvig det lilla enmansföretaget och flyttade huvudkontor och produktionen till grannstaden Växjö. De behöll namnet Alvestaglass som namn på bolaget och som ett varumärke för deras egna första glass, som fram till 2019 varit företagets bäst säljande varumärke. 2013 lanserar Alvestaglass AB ett nytt varumärke. Namnet blev LOHILO, som stod för ”LO – carbs – HI function- LO additives”. LOHILO växte snabbt och innefattar idag flera produktsegment, till exempel där funktionsdryck, proteinbars, tuggummi och chips.

www.lohilofoods.com

Vi hjälper dig gärna!

Kontakta någon av oss, så hittar vi tillsammans den mest effektiva och lönsamma lösningen för din verksamhet.

Magnus Ullerås

Försäljning & Projektledning Lagerinredningar
Blekinge, Östra/Södra Småland, Skåne
0371-340 52
070-676 66 33