Draper Tools framtidssäkrar logistiken med Radioshuttle™
Draper Tools har varit en mycket framgångsrik grossist inom hand- och elverktyg i över hundra år. Det familjeägda företaget levererar till en lojal kundbas med över 4 000 återförsäljare av verktyg både runt om i Storbritannien och internationellt. Produktsortimentet sträcker sig från enkla trädgårds- och gör-det-själv-verktyg till avancerade produkter för yrkesanvändare och fackhandel.
Under Covid-19-krisen lanserade Draper Tools en dropshipping-tjänst för att stötta sina återförsäljare när de ställde om till e-handel för att upprätthålla försäljningen under lockdown-perioderna.
Med den nya tjänsten kunde återförsäljarna göra det enklare för sig genom att låta Draper sköta orderhanteringen för produkter som såldes via deras nätbutiker.
Tjänsten blev omedelbart populär och efterfrågan har fortsatt växa till den grad att den i dag utgör en betydande del av Drapers verksamhet. Faktum är att cirka 40 % av alla beställningar som plockas på Draper Tools nationella distributionscenter i Hampshire nu går direkt hem till konsumenter som handlar verktyg online.
Anpassning till den nya verkligheten
Den snabba tillväxten och det långvariga genomslaget för dropshipping-programmet blev en utmaning för Draper, som Matt Boschi, Operations Director på Draper Tools, förklarar:
– Vårt interna logistiksystem har alltid varit inriktat på att fylla på lager hos återförsäljare och distributörer. Dessa företag brukar beställa runt 40–45 olika artiklar per order, och vår lagring, plockning och paketering var utformad för att möta just detta.
– Konsumenter som handlar online köper oftast enstaka produkter, så vi var tvungna att tänka om kring hur vi lagrar, plockar och packar – för att kunna uppnå de höga servicenivåer och snabba leveranser som våra återförsäljningspartners och deras kunder kräver.
Matt fortsätter:
– I takt med att fler återförsäljare började outsourca sin e-handelslogistik till oss blev det tydligt att vi inte bara behövde ha mer varulager, utan även hitta ett sätt att effektivt kombinera plockning för e-handel med plockning för större påfyllnadsorder. Vi behövde fler plockytor på marknivå – utan att ge upp vår befintliga lagringskapacitet för hela pallar.

Maximerad lagringsyta
Att använda ytan mer effektivt blev nyckeln till att lyckas med integrationen av Drapers B2C-verksamhet med den traditionella B2B-verksamheten i det 52 000 m2 stora distributionscentret.
Draper vände sig till sin partner Toyota Material Handling för att hitta en lösning som kunde möta kraven från både B2B- och B2C-kanalerna – på ett säkert, hållbart och effektivt sätt, utan att behöva bygga ut lagret eller genomföra andra kostsamma ombyggnationer.
Efter en grundlig utvärdering av Drapers behov kunde Toyota optimera lagerytan genom att omstrukturera vissa delar av anläggningen och ersätta det befintliga lagersystemet med ett högdensitetslagersystem med Radioshuttle™ för in- och utplockning av pallar. Detta uppfyllde Drapers mål på ett kostnadseffektivt sätt, med minimal störning av det dagliga arbetet under installationen.
Radioshuttle™ som lösning
Radioshuttle™ är ett djuplagringssystem utformat för att maximera användningen av lagrets golvyta och takhöjd. Systemet är mycket flexibelt och fullt skalbart – perfekt för att hantera det stora lagerutbud som Draper behöver för att serva både B2B- och B2C-kanalerna.
– Vi tvekade inte när Toyota föreslog en lösning med Radioshuttle™ i centrum, säger Matthew Boschi.
Draper Tools kände väl till Radioshuttles fördelar, eftersom de redan tidigare installerat Radioshuttles vid fyra tillfällen (2006, 2008, 2014 och 2018).
– Vi installerade vårt första Radioshuttle-system 2006 och tekniken har varit mycket fördelaktig för vår verksamhet sedan dess, berättar Matt Boschi.
I dag används totalt 14 Radioshuttles i Draper Tools lagersystem. Det nya högdensitetslagret rymmer 35 000 unika artikelnummer (SKUs) och 40 000 pallplatser.