You are using an outdated browser, we highly recommend that you use a modern browser (Chrome, Firefox, Edge etc.) to get the full experience of this website.

Oscar Larsson har jobbat som projektingenjör på EAB i snart sex år, men de nya fackverken till ytbehandlingsföretaget Mytec AB är bland de mest avancerade fackverken han ritat.

– Mytec drabbades av en omfattande brand för ett par år sedan och nu har vi fått möjlighet att leverera en ny stomme för att bygga upp den del som brunnit ner. Projektet görs i samarbete med MTA Bygg och Anläggning. En del i det här projektet är bland annat fackverk för att bära upp den nya traversbanan, säger Oscar.

Det är många steg innan den här typen av projekt blir färdiga. Oscar jobbar i nära samarbete med en av våra konstruktörer, som först gör beräkningar för hållfastheten. Därefter tar Oscar vid och börjar rita själva konstruktionen. När det är avancerade projekt som detta, kräver det ofta att flera parter är med och diskuterar – från konstruktör och projektingenjör, till svetsare och montör. Lösningen ska fungera hela vägen.

– En stor del av byggnaden förstördes i branden, men en utmaning med fackverken för traversbanan är att de ska monteras i en del där de befintliga fackverken finns kvar. De kommer delvis att fästas samman med fackverken som redan är på plats och för att det ska fungera har vi gjort en hel del speciallösningar, berättar Oscar.

Traversbanan är 100 meter lång och för att bära upp den krävs det något rejält. Fackverken är hela 24 meter långa och de båda väger nästan 10 ton tillsammans. I vanliga fall lyfts fackverken på plats med hjälp av en kranbil, men eftersom dessa ska monteras i en befintlig byggnad behöver montaget lösas på alternativa sätt.

– Vi kommer troligtvis lyfta dem på plats underifrån i stället, med hjälp av flera truckar. Det kommer bli ett precisionsarbete, säger Oscar och ler.

Dela

Postat under